Problemen met een buitenlandse beleggingsinstelling? Dit kun je doen
In Nederland zijn ook buitenlandse financiële instellingen actief. Wat moet je doen als je een klacht hebt over een beleggingsbank of broker uit een ander EU-land?
Beleggingsinstellingen uit andere EU-landen kunnen ook Nederlandse beleggers werven. Heeft zo'n broker of beleggingsbank een vergunning in eigen land, dan mag hij ook in Nederland producten aanbieden. Hij bezit wat in de financiële wereld een Europees paspoort heet.
Dit kan voordelig zijn voor jou als belegger. Misschien heeft deze broker lage tarieven, een ander aanbod van aandelen en beurzen of een interessante aanbieding. Maar verloopt er iets niet naar wens, dan heb je een nadeel.
Toezicht door buitenlandse autoriteit
De buitenlandse broker staat onder toezicht van de financiële toezichthouder in zijn eigen land. Dus in principe voldoet hij aan Europese regels en is er geen reden tot argwaan.
Maar toch ontvangt de AFM regelmatig vragen en klachten over buitenlandse beleggingsinstellingen, zo laat de Nederlandse toezichthouder vandaag weten. Dat is vervelend, want als belegger moet je in het buitenland aankloppen.
De AFM benadrukt dat het Europees paspoort geen kwaliteitskeurmerk is. Problemen met een buitenlandse financiële onderneming zijn dus niet uitgesloten, ook al heeft deze officiële papieren.
Wat te doen bij een klacht of conflict?
Hier is wat je kunt doen als je denkt dat je bent benadeeld of misschien zelfs opgelicht door een buitenlandse aanbieder van beleggingsproducten.
1. Meld je klacht eerst bij de buitenlandse beleggingsinstelling zelf. Dit moet je altijd doen. Het is formeel noodzakelijk als er actie moet worden ondernomen.
2. Meld je klacht ook bij de toezichthouder én de ombudsman in het land van herkomst van de financiële onderneming. Als het goed is, kun je de betreffende instanties vinden in de productvoorwaarden of op de website van de aanbieder.
3. Meld je klacht ook bij de AFM in Nederland. Ook al houdt zij geen toezicht op de buitenlandse broker, de AFM kan wel klachten verzamelen en onderzoeken. Zij informeert de buitenlandse toezichthouder als daar aanleiding toe is.
4. Tot slot: vermoed je fraude of oplichting, meld dit dan ook bij de Nederlandse politie. En zoek eventueel ook juridisch advies.
Meer tips vind je hier bij de AFM.
(door Ton Hermans, Beleggingsrekeningen, 14 april 2020)