Binck heeft beste klantenservice voor zelfbeleggers

Ton Hermans

28/01/2021

Van alle brokers in Nederland waarbij je zelf kunt beleggen heeft Binck de beste klantenservice. Dat blijkt uit een eigen test van Beleggingsrekeningen.nl.

Onze onafhankelijke redactie deed een steekproef onder de belangrijkste brokers die je toegang geven tot de beurs via een handelsplatform. Zij vuurde telefonisch én online enkele vragen af op de klantenservices van in totaal acht beleggingsbanken. De vragen werden gesteld uit het oogpunt van een nieuwe belegger die een beleggingsrekening wil openen.

De kwaliteit en begrijpelijkheid van de antwoorden werd vervolgens met een cijfer beoordeeld, evenals de bereikbaarheid van de klantenservice en de mogelijkheden om er contact mee te leggen.

Binck scoort een 9 en wint de test

Hierbij komt de klantenservice van Binck als beste uit de bus, met een 9 als eindcijfer. Op een gedeelde tweede plaats staan de kleinere brokers Lynx en Mexem, met beide een 8,3.

"Bij Binck hebben we [als potentiële nieuwe klant] telefonisch snel iemand aan de lijn. We krijgen dan goed en duidelijk antwoord op onze vragen over veiligheid en garantie en over de beschikbaarheid van fondsen die we zoeken. Het contact is vriendelijk en nodigt uit om meer hulp te vragen", zo staat in het juryrapport.

Bincks belangrijkste concurrent DeGiro doet het met een 7,7 ook prima. Van de grote traditionele banken die ook toegang tot de beurs bieden scoort Rabobank het beste: een 8. ING daarentegen eindigt bijna onderaan in de test met een zesje.

Saxo Bank, de Deense eigenaar van Binck en nog niet zo lang actief op de Nederlandse markt, staat helemaal onderaan met een povere 4,5. De klantenservice blijkt nauwelijks bereikbaar en antwoord op onze vragen blijft uit.

Meeste brokers zijn goed bereikbaar

Wat opvalt in de test van Beleggingsrekeningen.nl is dat de meeste brokers goed bereikbaar zijn, op meerdere manieren. Vooral telefonisch, maar ook via e-mail en sociale media. Het scala aan mogelijkheden verschilt echter per broker. De grote banken hebben als voordeel dat je met een telefonische vraag ook 's avonds of in het weekend terechtkunt.

Sommige brokers hebben een chatbot, maar die werkt nog onvoldoende. Er moet meestal een echte medewerker aan te pas komen voor de juiste beantwoording van vragen.

Dat laatste kan soms wel even duren, zo blijkt. Als het gaat om een telefonische vraag, dan zijn er vooral bij DeGiro wachttijden. We hangen een kwartier aan de lijn, maar krijgen uiteindelijk wel een helder en volledig antwoord.

Qua bereikbaarheid en reactiesnelheid komt Binck duidelijk als beste uit de bus. Maar ook ABN Amro, Rabobank en Mexem doen het op dit punt goed.

Opvallend tot slot is dat bij de twee grootste brokers, DeGiro en Binck, chatten nog niet mogelijk is. Dit kan wel bij hun kleinere concurrent Lynx, die zich vooral richt op gevorderde beleggers. Van alle brokers biedt Lynx de meeste mogelijkheden om in contact te komen.

Samengevat werkt bij alle brokers de ouderwetse telefonische vraag uiteindelijk het best.

Uitslag van de test

Alle brokers werden op vier punten beoordeeld. De gemiddelde eindscore ziet er als volgt uit.

 

Broker

Eindcijfer klantenservice

1. Binck

9,0

2/3. Lynx

8,3

2/3. Mexem

8,3

4. Rabobank

8,0

5/6. ABN Amro

7,7

5/6. DeGiro

7,7

7. ING

6,0

8. Saxo Bank

4,5


Uitleg over het onderzoek en bovenstaande cijfers vind je in het volledige testverslag. Daarin lees je ook de juryrapporten per broker.

(door Ton Hermans, Beleggingsrekeningen, 29 januari 2021)

Lees ook:

» Hoe scoort de klantenservice van brokers?

» Hoe open je een beleggingsrekening?

» Tien goede redenen om een beleggingsrekening te openen

» Hoe kan ik goedkoop beleggen?

» Welke beleggingsinstrumenten zijn het populairst?